Blog

Employer branding - wyzwanie, którym trzeba się podzielić

Employer Branding to prawdziwy „temat – rzeka” i tak, jak w rzece „panta rhei”. Może nie dosłownie, ale z pewnością zmiany zachodzą tu niezwykle dynamicznie, a co za tym idzie, walka w pojedynkę jest z góry skazana na porażkę. Budowanie wizerunku pracodawcy wymaga bowiem zaangażowania, zasobów i synergii wiedzy z wielu różnych dziedzin. Zatem… kto tak naprawdę powinien się tym zająć?

Powiedzmy sobie wprost - czasy, kiedy to pracownik przychodził do pracodawcy z CV w teczce dawno minęły. Dziś, to pracodawca musi wyjść na spotkanie kandydatowi i przekonać go, że jego firma to prawdziwy strzał w dziesiątkę i niezaprzeczalny święty Graal na biznesowej mapie miasta. W praktyce jednak bywa różnie, bowiem obie strony potrafią wspiąć się na szczyty roszczeń, a o kompromisie często nie ma mowy. Do czasu.

Okazuje się bowiem, że znalezienie dobrych pracowników może zająć nawet kilkanaście tygodni, jeśli nie miesięcy, a zatrzymanie tych sprawdzonych – wymaga wiele wysiłku. Wszak Employer Branding to ze wszech miar działka interdyscyplinarna, łącząca w sobie biznes, analitykę, marketing, PR, reklamę, HR, obszary psychologii, a nie tylko aktywności „ad hoc” podejmowane „na zewnątrz” przedsiębiorstwa! Jak zatem racjonalnie podzielić poszczególne zadania, by z jednej strony połączyć różnorodne kompetencje, a z drugiej nie narazić się na komunikacyjny szum i zamieszanie związane z ilością osób zaangażowanych w temat? Bardzo prosto – wystarczy dobrze przemyśleć poszczególne działania i postawić na kooperację kompetentnych specjalistów – walka w pojedynkę skazana jest w tym przypadku na porażkę.

W samym sercu zdarzeń

Dobry specjalista od Employer Brandingu jest dziś na wagę złota i to jego zatrudnienie stanowi pierwszy krok na drodze budowania doskonale naoliwionej maszyny biznesowo – wizerunkowej. EB Manager stanowi swoisty łącznik między Zarządem, Działem HR i Agencją PR, który nie tylko partycypuje w szerokim spektrum projektów, ale pozwala połączyć kluczowe interesy poszczególnych grup odbiorców – dobro obecnych i przyszłych pracowników, długofalową strategię przedsiębiorstwa, plany komunikacyjne i wizerunkowe oraz bieżące zapotrzebowania kadrowe. A to dopiero początek. Wszak dobry i kompetentny EB Manager jest zarówno Ambasadorem pracowników, jak i interesów biznesowych firmy – a to może rodzić niemałe, trudne do rozwiązania, problemy. Na szczęście, odpowiedzialny Zarząd nie zostawia go samego.

Posiłki z zewnątrz

Dział Human Resources, wpierany umiejętnościami i doświadczeniem EB Managera to absolutna podstawa. I choć taki duet to prawdziwa skarbnica wiedzy na temat potrzeb, problemów i oczekiwań organizacji, niezwykle cenne jest również profesjonalne spojrzenie z zewnątrz, uzyskanie szerszej perspektywy, która pozwoli na obiektywną ocenę sytuacji i kondycji wizerunkowej wśród innych graczy na rynku. Tu z pomocą przychodzi kompetentna Agencja Public Relations, która przyda się każdej firmie z co najmniej kilku niepodważalnych powodów. Po pierwsze: dzięki bezstronnemu podejściu, z powodzeniem wskaże słabe i mocne strony komunikacji organizacji, proponując tym samym efektowne i efektywne rozwiązania. Po drugie: wykwalifikowani pracownicy Agencji PR posiadają bezcenną wiedzę na temat trendów, kanałów i narzędzi komunikacyjnych, a także kontakty z mediami, które mogą stać się doskonałą tubą komunikacyjną dla naszego przedsiębiorstwa. Pamiętajmy bowiem, że o dobre media relations trzeba dbać – hołdując zasadzie „nieważne, co mówią, byle mówili”, możemy równie dobrze strzelić sobie w stopę. Efekt będzie tak samo bolesny. Po trzecie: wybierając dobrą Agencję zyskujemy nie jednego pracownika, a niezwykłą interdyscyplinarność – synergię wiedzy poszczególnych Account’ów, wyniesioną z pracy dla klientów z rożnych branż, co pozwala szerzej spojrzeć na strategię PR czy codzienne działania dla klienta. Po czwarte: zatrudniając Agencję, zyskujesz czas – a to wartość absolutnie nieprzeliczalna na żadne pieniądze.

Ogromna, często brutalna, konkurencja, coraz silniejsza pozycja rynkowa pracowników oraz świadome inwestowanie w działania wizerunkowe poszczególnych firm sprawiają, że doskonale przemyślany i bezbłędnie działający Employer Branding to w zasadzie konieczność. Nie dyskwalifikujmy się już na starcie i podejdźmy do tematu z pełną odpowiedzialnością, a efekt… przerośnie nasze najśmielsze oczekiwania!

Tower

Jak nie być płotką, czyli kilka słów o monitoringu konkurencji

Czytaj
Tower

„Wszystko, co chciałem powiedzieć, zawarłem w informacji prasowej”, czyli jak zirytować dziennikarza

Czytaj
Dowiedz się jak pracujemy

Chcesz zobaczyć jak realizujemy projekty? Proszę bardzo!