Szukasz dobrego copywritera, czy content writera, a może i jednego i drugiego? Większość firm, zatrudniających specjalistów w tej dziedzinie, nie odróżnia tych dwóch stanowisk i najczęściej decyduje się na content writera z kompetencjami copywritera. Warto jednak rozdzielić te funkcje i stworzyć zespół złożony z dwóch specjalistów.
Na zainteresowanie użytkownika naszą stroną www mamy jakieś 50 milisekund! Już sam fakt, że do nas trafił jest wspólnym sukcesem content writera i copywritera. Content writer musiał sprawdzić w Google Trends, Answer the Public, BuzzSumo, Semstorm i kilkudziesięciu innych narzędziach, czego nasz potencjalny klient będzie szukał, jaki jest, ile ma lat, co robi w życiu i co wpisuje w przeglądarkę. Musi też wiedzieć, jakie materiały odpowiedzą na jego pytania i jaki palący problem rozwiążą. Może szuka właśnie niezawodnej kosiarki w Łodzi, a może znanego dentysty, który ma bardzo dobre opinie w sieci? Ta praca to Sherlock Holmes połączony z inspektorem Gadgetem. Z jednej strony solidne umiejętności detektywistyczne i ponadprzeciętny iloraz inteligencji, a z drugiej - wachlarz narzędzi wyskakujący wprost z jego głowy!
A co robił w tym czasie dobry copywriter w Łodzi?
Dobry copywriter otrzymał wszelkie niezbędne informacje w tajnej teczce i stworzył teksty, które nie tylko będą kreatywne i zabójczo chwytliwe, ale również windujące naszą stronę z kosiarkami lub usługami dentystycznymi na pierwszą stronę wyszukiwarki Google. Jak on to robi – zapytacie? Po pierwsze ma talent, ale umówmy się – wystarczy 10 tys. godzin poświęcić jednej czynności, aby była wykonywana profesjonalnie. Po drugie, zna słowa kluczowe i potrafi wokół nich zbudować historię. Tak, mowa o storytellingu. To będzie historia o marce, o brandzie, o produkcie lub usłudze wychodząca naprzeciw oczekiwaniom naszego bohatera – użytkownika, buszującego w internecie. Ustalił w porozumieniu z content writerem do jakich nagłówków skonstruować tekst i jak długi ma być. Przecież doskonale wie, które tytuły są najczęściej klikane (podpowiedź: te z wyliczeniami w stylu „5 najlepszych producentów kosiarek – ranking”). Do tego napisał kilka trafnych reklam pod AdWords i parę angażujących postów na Facebooku, które nie tylko wygenerują wyświetlenia, ale przede wszystkim aktywność w postaci komentarzy, lajków i share’ów.
Obaj dbają zatem o konwersję, ale każdy z nich w inny sposób, mimo że najczęściej w agencji reklamowej lub agencji marketingowej pracują w jednym zespole.
Copywriter |
Content Writer |
Tworzy atrakcyjne treści |
Buduje personę marketingową |
Opowiada o marce stosując zasady storytellingu |
Konstruuje tytuły, nagłówki i podtytuły wg zasad SEO |
Tworzy emocjonalny przekaz oparty o zasadę ESP (Emotional Selling Point) |
Projektuje układ treści i dopasowuje go do potrzeb użytkownika oraz wyszukiwarek |
Zgłębia tematykę związaną z branżą, aby dostarczyć interesujące użytkownika treści |
Dba o różnorodność treści (artykuły, filmiki, infografiki, grafiki, embedowane posty) |
Planuje kalendarz publikacji |
Dystrybuuje treści we wszystkich kanałach promocji |