Blog

Czym jest strategia marketingowa i jak ją stworzyć skutecznie?

Strategia marketingowa ma być przewodnikiem dla firmy.

Jak wiadomo, przewodniki bywają bardziej i mniej szczegółowe. Niektóre prowadzą do celu szybko, inne - drogą okrężną. W przypadku strategii jest podobnie: jeśli stworzymy ją skutecznie - droga do celu będzie wytyczona jasno i precyzyjnie.

Co znaczy „skutecznie stworzyć strategię marketingową”?

To znaczy zbudować ją na bazie jak największej ilości parametrów, dotyczących: 

- analizy rynku i wynikających z niej wniosków, 

- analizy grup odbiorców produktu lub usługi i zbudowanej na tej podstawie persony marketingowej,

- celów strategii marketingowej w liczbach,

- określonych kanałów komunikacji marketingowej (być może oddzielnej strategii komunikacji marketingowej).

To będą drogowskazy, dzięki którym dotrzemy do celu w zaplanowanym czasie. Każda strategia marketingowa musi mieć timeline, mówiący np. ile postów tygodniowo będziemy publikować, kiedy rozpoczniemy promocję ważnego eventu lub kiedy należy zintensyfikować działania, aby podnieść sprzedaż. Przejdźmy jednak do konkretów...

Analiza rynku i wynikające z niej wnioski

Planując strategię marketingową musimy mieć punkt wyjścia, którym jest sytuacja na rynku. Najlepiej przeprowadzić wówczas analizę SWOT i wziąć pod uwagę nie tylko trendy i zapotrzebowanie, ale przede wszystkim konkurencję. Odpowiadamy sobie na następujące pytania:

- Co wyróżnia nasz produkt/usługę?

- Jakimi narzędziami dysponujemy, aby osiągnąć swój cel?

- Jakie rozwiązania przybliżą nas do celu? Co należy zmienić w dotychczasowym podejściu?

- Co robi lepiej lub czego nie robi nasza konkurencja?

- Jakie ograniczenia mogą zagrozić osiągnięciu celu?

Odpowiedzi na powyższe pytania wyznaczą nam kierunek działania i pozwolą wydobyć kamienie milowe całej strategii.

Analiza odbiorców produktu/usługi

Podstawą w określeniu tego, do kogo kierujemy swój produkt lub usługę jest często zmiana podejścia z „Mam produkt dla każdego” na „Mam produkt dla wyjątkowego odbiorcy”. Persona marketingowa, czyli „odbiorca wyjątkowy”, to wyobrażenie o osobie, która zastanowi się nad kupnem naszego produktu. Im bardziej szczegółowo określona, tym większa pewność, że strategia marketingowa trafi właśnie do niej. Określając wiek, płeć, tryb życia, zainteresowania, a nawet ulubione seriale, wiemy jakim językiem komunikować się z odbiorcą, jakich argumentów używać przy sprzedaży, gdzie go szukać, jakimi kanałami komunikacji/promocji się posługiwać. Można również analizować obecnych Klientów za pomocą formularzy i ankiet. Wówczas wyobrażenie przybierze realne kształty.

Wyznaczanie mierzalnych celów 

Jeśli celem strategii marketingowej jest zwiększenie sprzedaży to o ile i do kiedy? Jeśli zwiększenie ilości fanów na Facebooku lub użytkowników odwiedzających stronę to o ile i w jakim czasie? Jeśli podniesienie współczynnika konwersji to o ile procent w kwartale? Każdy cel ma określoną ścieżkę, na której są działania, narzędzia i sposoby komunikacji do określonej grupy odbiorców. Ich integracja i bieżąca weryfikacja pozwoli uczynić strategię marketingową skuteczną.

Dobór kanałów komunikacji

Strategia komunikacji marketingowej to materiał na kolejny artykuł. W dużym skrócie - kanał komunikacji dobierzemy wg tego, gdzie znajduje się nasz target. Jeśli na Facebooku to działania koncentrujemy wokół Social Mediów, a jeśli przed ekranami, w czasie emisji Dzień Dobry TVN, staramy się naszego specjalistę umówić na wywiad w telewizji śniadaniowej itd. 

Skuteczność strategii marketingowej to zatem nic innego, jak analiza, weryfikacja i ustalenie działań dobranych do specyficznej grupy odbiorców, a im więcej danych uda nam się zebrać tym celniej trafimy w nasz target!


Tower

5 wskazówek jak zwiększyć zasięg postów na firmowym profilu Facebooka?

Czytaj
Tower

Ile kosztuje agencja reklamowa, tzn. dobra agencja reklamowa…

Czytaj
Dowiedz się jak pracujemy

Chcesz zobaczyć jak realizujemy projekty? Proszę bardzo!