Ceny, na jakie może natrafić klient, szukający agencji marketingowej wahają się w zależności od oferowanych usług, co jest dość oczywiste. Wyobraźmy sobie, że szukamy agencji, która pozwoli nam zaistnieć w mediach, napisze kilka tekstów na bloga miesięcznie, a do tego zajmie się naszym fanpage’m. Ile będzie kosztować obsługa agencji reklamowej?
Dobra agencja reklamowa rozlicza się transparentnie. Faktura jest rzeczowa i nie budzi wątpliwości. Wszak to, na czym klientowi zależy to konkrety. Klarownym rozliczeniem jest koszt za prowadzone projekty oraz fee, czyli stała miesięczna opłata. Nie wszyscy jednak wiedzą czym fee tak naprawdę jest. O ile koszty projektów możemy dość łatwo porównać z konkurencją, o tyle fee zaczyna budzić wątpliwości. Każda agencja będzie rozumiała pod tym pojęciem co innego, ale mogą to być:
• zarządzanie projektem,
• usługi specjalistyczne, np. prowadzenie biura prasowego bez ujęcia kosztów w postaci zakupu mediów,
• usługa w postaci analiz, wykonywania raportów i składania propozycji pod kątem optymalizacji działań.
Wysokość fee to kwestia negocjacji między klientem a agencją reklamową w oparciu o zakres usług. Im więcej powierzamy agencji, tym wyższe fee.
Uwaga na success fee!
Czy dobra agencja reklamowa będzie rozliczać się za efekty i jakich efektów możemy się spodziewać? Rozliczenie na podstawie success fee jest ryzykowne. Z jednej strony cieszymy się, bo widzimy, co osiągamy i płacimy za to, co wypracowała agencja. Z drugiej strony nie wiemy ile finalnie zapłacimy za miesiąc. To trochę jak z podatkiem dochodowym, tyle że nie ma kwoty wolnej od podatku i nie zawsze wiemy, czy ten sukces, który przedstawi nam Account Manager jest faktycznie sukcesem, szczególnie na początku współpracy. Efekty, jakich możemy się spodziewać są dwa:
Mierzalne |
Niemierzalne |
Liczba konwersji z różnych źródeł promocji |
Wzrost
zaufania do marki |
Wzrost sprzedaży po akcji marketingowej |
Budowanie
społeczności wokół brandu |
OR i CTR po wysłanym mailingu |
Poprawa
wizerunku |
Przyrost liczby fanów/obserwujących w Social
Mediach |
|
Liczba odsłon naszej strony www |
|
Liczba publikacji i AVE |
|