Strona główna Blog Marketing online Ile kosztuje agencja reklamowa, tzn. dobra agencja reklamowa…

Ile kosztuje agencja reklamowa, tzn. dobra agencja reklamowa…

12 grudnia 2019

Ceny, na jakie może natrafić klient, szukający agencji marketingowej wahają się w zależności od oferowanych usług, co jest dość oczywiste. Wyobraźmy sobie, że szukamy agencji, która pozwoli nam zaistnieć w mediach, napisze kilka tekstów na bloga miesięcznie, a do tego zajmie się naszym fanpage’m. Ile będzie kosztować obsługa agencji reklamowej?

Ile kosztuje agencja reklamowa

Dobra agencja reklamowa rozlicza się transparentnie. Faktura jest rzeczowa i nie budzi wątpliwości. Wszak to, na czym klientowi zależy to konkrety. Klarownym rozliczeniem jest koszt za prowadzone projekty oraz fee, czyli stała miesięczna opłata. Nie wszyscy jednak wiedzą czym fee tak naprawdę jest. O ile koszty projektów możemy dość łatwo porównać z konkurencją, o tyle fee zaczyna budzić wątpliwości. Każda firma marketingowa będzie rozumiała pod tym pojęciem co innego, ale mogą to być:

  • zarządzanie projektem,
  • usługi specjalistyczne, np. prowadzenie biura prasowego bez ujęcia kosztów w postaci zakupu mediów,
  • usługa w postaci analiz, wykonywania raportów i składania propozycji pod kątem optymalizacji działań.

Wysokość fee to kwestia negocjacji między klientem a agencją reklamową w oparciu o zakres usług. Im więcej powierzamy agencji, tym wyższe fee.

Uwaga na success fee!

Czy dobra firma marketingowa będzie rozliczać się za efekty i jakich efektów możemy się spodziewać? Rozliczenie na podstawie success fee jest ryzykowne. Z jednej strony cieszymy się, bo widzimy, co osiągamy i płacimy za to, co wypracowała agencja. Z drugiej strony nie wiemy ile finalnie zapłacimy za miesiąc. To trochę jak z podatkiem dochodowym, tyle że nie ma kwoty wolnej od podatku i nie zawsze wiemy, czy ten sukces, który przedstawi nam Account Manager jest faktycznie sukcesem, szczególnie na początku współpracy. Efekty, jakich możemy się spodziewać są dwa:

Mierzalne Niemierzalne
Liczba konwersji z różnych źródeł
promocji
Wzrost zaufania do marki
Wzrost sprzedaży po akcji
marketingowej
Budowanie społeczności wokół brandu
OR i CTR po wysłanym mailingu Poprawa wizerunku
Przyrost liczby fanów/obserwujących
w social mediach
Liczba odsłon naszej strony WWW
Liczba publikacji i AVE

Bardzo istotną rolę przy nawiązywaniu kontaktu z firmą marketingową jest precyzyjne określenie celów, ale takich, które są rzeczywiście realne do osiągnięcia. Agencja nie jest w stanie zapewnić liczby publikacji miesięcznie, liczby polubień posta na Facebooku, czy liczby odsłon danego artykułu na blogu.

Ile zapłacę za to wszystko?

Fee dla agencji jest całkowicie nieprzewidywalne. Rozpiętość cen to nie wymysł jej Prezesa lub Accounta, ale ilości działań, jakie wchodzą w cenę. Rynek pod tym względem jest bezlitosny, a ceny wahają się od 3 do nawet 15 tysięcy zł netto. Widełki, jeśli chodzi o poszczególne usługi marketingowe również są szerokie. Za stworzenie strony www zapłacimy od 3 do nawet 20 tys. zł. Prowadzenie fanpage’a na Facebooku to kwoty od 1000 do 6000 tys. zł za miesiąc, nie włączając budżetu reklamowego. Kreacja i optymalizacja kampanii Google Ads to kolejny 1000 zł. Mailing natomiast został wyceniony średnio za kwotę 1100 zł netto.

Usług marketingowych nie należy również mylić z zakupem kilograma ziemniaków, choć i tu mamy różne odmiany. Na przykład prowadzenie fanpage’a na Facebooku nie ogranicza się do wstawiania postów z reklamą klienta 3 razy w tygodniu. Posty mogą być nawet 2 w miesiącu, ale angażujące użytkowników tak, że przyrost fanów będzie większy niż przy spamie publikowanym od poniedziałku do piątku. Do tego dochodzi kwestia zakupu zdjęć, odpowiadanie na komentarze i wiadomości, pilnowanie dostarczania przez klienta zdjęć firmowych, autoryzowania wypowiedzi specjalistów, ustawienia reklamy, promowania postów bez dodatkowych kosztów i wielu innych działań, z których klient może nie zdawać sobie sprawy. Zarówno prowadzenie profilu, jak i stworzenie strony www, czy prowadzenie działań Media Relations posiadają wiele zmiennych. Ciężko więc przyrównać je do wspomnianego ziemniaka, który jest dokładnie taki, jak każdy widzi.

Podsumowując: dobra agencja marketingowa po zebraniu wszystkich informacji na temat zakresu usług powie, co dokładnie będzie stanowiło fee i ile będą kosztowały poszczególnie projekty. Wyjaśni również, jakie kryteria będą świadczyły o tym, że działania są wykonywane dobrze. Do tego posłuży jej szeroki wachlarz marketingowych narzędzi analitycznych.

|2022-08-12T13:38:51+02:0012 grudnia 2019|Kategorie: Marketing online|
Go to Top